E-Doręczenia. Nowe obowiązki ale z możliwością odroczenia dla podmiotów publicznych

E-doręczenia stają się obligatoryjnym elementem komunikacji elektronicznej w Polsce. Celem jest usprawnienie i przyspieszenie wymiany korespondencji między obywatelami, przedsiębiorcami a organami administracji publicznej. Wprowadzenie tej formy doręczeń wiąże się z nowymi obowiązkami dla podmiotów publicznych. Przepisy jednak umożliwiają czasowe odroczenie ich pełnego wdrożenia.
E-doręczenia stają się obligatoryjnym elementem komunikacji elektronicznej w Polsce. Celem jest usprawnienie i przyspieszenie wymiany korespondencji między obywatelami, przedsiębiorcami a organami administracji publicznej. Wprowadzenie tej formy doręczeń wiąże się z nowymi obowiązkami dla podmiotów publicznych. Przepisy jednak umożliwiają czasowe odroczenie ich pełnego wdrożenia.
e-doręczenia

Podstawa prawna E-Doręczeń

E-doręczenia zostały uregulowane w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1045) oraz w aktach wykonawczych do tej ustawy (Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniający komunikat w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym (Dz. U. poz. 1078).

Dodatkowo, istotne znaczenie ma w tym przypadku Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r., znane jako eIDAS, które reguluje identyfikację elektroniczną i usługi zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym.

Obowiązki podmiotów publicznych

Zgodnie z ustawą, od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne są zobowiązane do korzystania z e-doręczeń w komunikacji z obywatelami i przedsiębiorcami. Oznacza to konieczność posiadania adresu do doręczeń elektronicznych oraz prowadzenia korespondencji za pośrednictwem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE).

Możliwość odroczenia obowiązku

Ustawodawca w art. 147 ust. 5 ustawy o doręczeniach elektronicznych (wprowadzonym nowelizacją ww. ustawy, Dz.U. z 2024 r. poz. 1841) przewidział jednak tzw. okres przejściowy dla podmiotów publicznych, umożliwiający stopniowe dostosowanie się do nowych wymogów. Do 31 grudnia 2025 r. podmioty te mogą odstąpić od stosowania e-doręczeń, jeśli uznają, że ze względu na przesłanki organizacyjne nie są w stanie realizować tego obowiązku. Ocena istnienia takich przesłanek leży po stronie nadawcy, czyli danego podmiotu publicznego.

Kryteria oceny gotowości

Podmioty publiczne, rozważając skorzystanie z okresu przejściowego, powinny dokonać we własnym zakresie analizy swoich możliwości technicznych i organizacyjnych, w tym:

  • Czy istnieje infrastruktura umożliwiająca sprawne zarządzanie dokumentacją w formie elektronicznej?
  • Czy możliwe jest przejście z tradycyjnej formy papierowej na elektroniczną oraz z ePUAP na e-doręczenia?
  • Czy zapewnione są systemy do bezpiecznego przechowywania elektronicznej korespondencji?
  • Czy personel jest przeszkolony w obsłudze nowych narzędzi, takich jak PURDE i publiczna usługa hybrydowa (PUH)?
  • Czy upoważnione osoby dysponują kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi?
  • Czy uprawnieni pracownicy mają nadane odpowiednie uprawnienia i dostęp do systemu?

Procedura odroczenia

Jeśli podmiot publiczny stwierdzi, że nie jest jeszcze gotowy do pełnego wdrożenia e-doręczeń, może skorzystać z okresu przejściowego do końca 2025 r. W tym czasie dopuszczalne jest stosowanie dotychczasowych metod doręczania korespondencji (m.in. list polecony lub poprzez E-PUAP).

Należy jednak pamiętać, że wprowadzenie tzw. okresu przejściowego dla podmiotów publicznych nie zwalnia ich z obowiązku złożenia wniosku o uzyskanie adresu do doręczeń elektronicznych do dnia 1 stycznia 2025 r.

Korzyści z wdrożenia E-Doręczeń

Mimo możliwości odroczenia przejścia na e-doręczenia, warto rozważyć jak najszybsze wdrożenie e-doręczeń, gdyż może to wiązać się z korzyściami takimi jak:

  • przyspieszenie obiegu dokumentów,
  • obniżenie wydatków związanych z tradycyjną korespondencją,
  • gwarancja integralności i poufności przesyłanych informacji.
  • zmniejszenie zużycie papieru i innych zasobów.

E-doręczenia stanowią istotny krok w kierunku cyfryzacji administracji publicznej w Polsce. Podmioty publiczne mają obowiązek przygotować się do ich wdrożenia do 1 stycznia 2025 r., z możliwością odroczenia pełnego stosowania do końca 2025 r.

Ostatnie artykuły

Windykacja w 2 miesiące

Dokładnie dwa miesiące potrzebowaliśmy na wyegzekwowanie należności naszego klienta z tytułu zaległych faktur obejmujących wynagrodzenie za wykonane usługi, od złożenia pozwu do otrzymania pełnej zapłaty.

Czytaj całość
podsumowanie roku 2024

Podsumowanie roku 2024 w KUŹNIAR Kancelaria Adwokacka

Dobiegający końca 2024 r. był dla nas czasem intensywnej pracy, realizacji ambitnych celów i wielu wyjątkowych doświadczeń. Zaangażowanie naszego zespołu oraz zaufanie, którym niezmiennie obdarzyli nas Klienci, pozwoliły nam przekuć wyzwania w wiele sukcesów. Z dumą spoglądamy na to, co wspólnie osiągnęliśmy w mijającym roku i chcemy podzielić się z Państwem najważniejszymi wydarzeniami tego czasu.

Czytaj całość
e-doręczenia

Podziel się z innymi:

Nie chcesz przegapić ważnych informacji? Zapisz się na newsletter: